Παγκόσμια Ημέρα για το Θέατρο στην Εκπαίδευση 2019«Μπροστά στις νέες προκλήσεις 2019: Διαμορφώνοντας κοινότητες μάθησης και δημοκρατίας μέσα από την θεατρική εμπειρία»


Παγκόσμια Ημέρα για το Θέατρο στην Εκπαίδευση 2019

«Μπροστά στις νέες προκλήσεις 2019:
Διαμορφώνοντας κοινότητες μάθησης και
δημοκρατίας μέσα από την θεατρική εμπειρία»

ΑΘΗΝΑ, Σάββατο 7 Δεκεμβρίου 2019

ΗΜΕΡΙΔΑ
Ομιλίες – Παρουσιάσεις - Ομάδες εργασίας - Παράσταση θεάτρου φόρουμ

Τοποθεσία: 2ο Πειραματικό Γυμνάσιο Αθήνας
(Τ. Φιλήμονος 36-38 Τσόχα, μετρό «Αμπελόκηποι»)

Ώρες: 9:30 – 17:30

Είσοδος Ελεύθερη

Φέτος, για άλλη μια χρονιά, το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση γιορτάζει την Παγκόσμια Ημέρα για το Θέατρο στην Εκπαίδευση που έχει οριστεί διεθνώς για τις 27 Νοεμβρίου. Όπως κάθε χρόνο και με αφορμή αυτή την ημέρα, καλούμαστε να αναλάβουμε πρωτοβουλίες σε σχολεία, σε πανεπιστήμια, σε θέατρα και σε δημόσιους χώρους, που θα τονίζουν την πολύμορφη σημασία του Θεάτρου στην Εκπαίδευση για τη δημιουργική, γνωστική, συναισθηματική, αισθητική και κοινωνική ανάπτυξη παιδιών, νέων, ενηλίκων και την αντιμετώπιση των προκλήσεων της εποχής μας. Mε τις δράσεις μας καλούμαστε να υπογραμμίσουμε τους τρόπους με τους οποίους το Θέατρο σε κάθε μορφή τυπικής, μη τυπικής και άτυπης εκπαίδευσης συμβάλλει στη δημιουργία «κοινοτήτων μάθησης» για την  υλοποίηση δράσεων πολιτισμού και συναντήσεων πολιτών που προωθούν βασικές αρχές της δημοκρατίας και αναγνωρίζουν τις όψεις της διαφορετικότητάς μας. 

Στην Αθήνα το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση διοργανώνει Ημερίδα το ΣΑΒΒΑΤΟ 7 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2019 που περιλαμβάνει εισηγήσεις-παρουσιάσεις σε ολομέλεια, συζήτηση-ανταλλαγή απόψεων, ιδεών, καλών πρακτικών και προτάσεων σε ομάδες εργασίας και παράσταση θεάτρου φόρουμ

Οι εγγραφές στις ομάδες εργασίας θα γίνουν κατά την άφιξη 09.30π.μ-10.00π.μ με σειρά προσέλευσης. Κάθε συμμετέχουσα/ συμμετέχων κάνει εγγραφή σε μία ομάδα εργασίας.

ΩΡΟΛΟΓΙΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

9.30π.μ.-10.00π.μ.: Προσέλευση-Εγγραφή στις ομάδες εργασίας

10.00π.μ.-11.30π.μ.: Εισηγήσεις-Παρουσιάσεις (Ολομέλεια στην αίθουσα εκδηλώσεων)

11.30π.μ.-11.45π.μ.: Διάλειμμα-Καφές

11.45π.μ.-1.45μ.μ.: Ομάδες Εργασίας (σε διάφορες αίθουσες)

1.45μ.μ.- 2.00μ.μ.: Διάλειμμα

2.00μ.μ.-2:45μ.μ.: Παρουσίαση συμπερασμάτων των ομάδων εργασίας στην      ολομέλεια (αίθουσα εκδηλώσεων)

2.45μ.μ.- 3.30μ.μ.: Διάλειμμα-Ελαφρύ γεύμα

3.30μ.μ.-5.30μ.μ.: Παράσταση θεάτρου φόρουμ «Δωσ' μου ένα φιλάκι...» από την Ακτιβιστική ομάδα θεάτρου του Καταπιεσμένου

5.30μ.μ.-5.45μ.μ.: Λήξη ημερίδας- Απόδοση βεβαιώσεων παρακολούθησης


Εισηγήσεις στην ομομέλεια (10.00μ.μ - 11.30μ.μ):
Στάθης Γράψας, εμψυχωτής, σκηνοθέτης, εκπαιδευτής θεάτρου & Φάνης Κατέχος, ηθοποιός, σκηνοθέτης, εκπαιδευτής θεάτρου: «"Back to Basics"- Εντός των τειχών τα μαθήματα ξεκινάνε από βασικές αρχές που έξω τις έχουμε ξεχάσει. Εφαρμογές και εμπειρίες από τα Σωφρονιστικά Καταστήματα: Ειδικό Κατάστημα Κράτησης Αυλώνα, Κέντρο Απεξάρτησης Τοξικομανών Κρατουμένων Ελεώνα Θηβών, Κατάστημα Κράτησης Κορίνθου και Ψυχιατρείο Κρατουμένων Κορυδαλλού». 

Χριστίνα Ζώνιου, θεατρολόγος, σκηνοθέτις, εμψυχώτρια, διδάσκουσα υποκριτικής και κοινωνικού θεάτρου στο Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, μέλος του ΔΣ του Πανελλήνιου Δικτύου για το Θέατρο στην Εκπαίδευση: «Το Θέατρο του Καταπιεσμένου ως διαδικασία αυτοθέσμισης και αυτομόρφωσης: το παράδειγμα της κοινότητας Spintime/Santa Croce in Gerusalemme  στη Ρώμη».

Τάκης Τζαμαργιάς, σκηνοθέτης, διδάσκων στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, παιδαγωγός θεάτρου: «Η έννοια της διαφορετικότητας από τη δραματουργία στη σκηνή».

Νάντια Τσενέ, φιλόλογος, διευθύντρια 1ου  Γυμνασίου Αυλώνα: «Το θέατρο ως όχημα για την προώθηση της δημοκρατικής ζωής στο σχολείο και την καλλιέργεια δημοκρατικής κουλτούρας».

Παρουσίαση-ενημέρωση από την Μπέττυ Γιαννούλη, κοινωνιολόγο, παιδαγωγό θεάτρου, διδάσκουσα στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών με θέμα: «Η Παγκόσμια Συμμαχία για τις Τέχνες στην Εκπαίδευση, (WAAE, 28/10-1/11/2019) και  η Διακήρυξη της Φρανκφούρτης. Δράσεις για την προάσπιση των τεχνών στην εκπαίδευση και την εφαρμογή της Ατζέντας της Σεούλ (UNESCO)». 
 

Ομάδες εργασίας (11.45π.μ - 1.45μ.μ):

Στις ομάδες εργασίας επιδιώκουμε τον ουσιαστικό διάλογο και την ανταλλαγή απόψεων και «καλών πρακτικών». Οι συμμετέχοντες/ συμμετέχουσες θα συνεισφέρουν με ιδέες, προβληματισμούς και προτάσεις, σχετικά με ερωτήματα-ζητήματα που προέκυψαν από τις εισηγήσεις που προηγήθηκαν. Τα αποτελέσματα του διαλόγου της κάθε ομάδας θα παρουσιαστούν αμέσως μετά στην ολομέλεια.   

Οι θεματικές ενότητες που θα μας απασχολήσουν είναι:

Θέατρο στη φυλακή - Στάθης Γράψας, Φάνης Κατέχος

  • Γιατί κάποιος επιλέγει να κάνει θέατρο στη φυλακή; Ποιός είναι ο στόχος; 
  • Το Θέατρο στη φυλακή είναι μια εκπαιδευτική διαδικασία; Μια διαδικασία που στοχεύει στην αλλαγή στάσεων, αντιλήψεων και συμπεριφορών; Τι ρόλο παίζει η αισθητική στην όλη διαδικασία; 
  • Πώς προσεγγίζουμε την ομάδα; Ποιες είναι οι δυσκολίες και οι βασικές διαφορές από    άλλες ομάδες; Ποια εργαλεία επιλέγουμε; 
  • Ποιος ο ρόλος του εμψυχωτή; Ποια είναι τα όρια που θέτει στον εαυτό του και στην ομάδα;

Κοινωνικό Θέατρο - Χριστίνα Ζώνιου: 

  • Πώς προσεγγίζουμε μια κοινότητα για την εφαρμογή κοινωνικού θεάτρου (δεοντολογία, περιορισμοί, προκλήσεις);
  • Ποια στάδια ακολουθούμε για τη δημιουργία παράστασης Θεάτρου του Καταπιεσμένου (διερεύνηση αναγκών της ομάδας, επιλογή του θέματος/ιστορίας);
  • Με ποιά κριτήρια επιλέγονται οι χώροι/κοινότητες που θα παρουσιαστεί το έργο;
  • Ποιες εμπειρίες, ερωτήματα και συμπεράσματα προκύπτουν από την εφαρμογή του κοινωνικού θεάτρου στην Ελλάδα; 

Το Επαγγελματικό Θέατρο ως κοινότητα μάθησης και δημοκρατίας, μια πρόκληση; - Τάκης Τζαμαργιάς:

  • Το επαγγελματικό θέατρο συνιστά μια κοινότητα μάθησης;
  • Αποτελεί πρόκληση για τον σκηνοθέτη να καταφέρει να λειτουργήσει ο θίασος και ως κοινότητα δημοκρατίας;
  • Πώς γίνεται η επιλογή ενός έργου και σε τι αποσκοπεί η συγκεκριμένη επιλογή; 
  • Ποιες είναι οι ομοιότητες και ποιες οι διαφορές μεταξύ θεάτρου με επαγγελματίες ηθοποιούς και θεάτρου με μαθητές η εκπαιδευτικούς;

Θέατρο στην τυπική εκπαίδευση - Νάντια Τσενέ. 

  • Τι εννοούμε, όταν μιλάμε σήμερα για δημοκρατία στο σχολείο; 
  • Με ποιες μορφές εισάγεται η δημοκρατία στην τυπική εκπαίδευση -ως περιεχόμενο και ως διαδικασία-; 
  • Πώς συμβάλλει το θέατρο στην ενίσχυση και την προώθηση του σχολικού δημοκρατικού κλίματος και με ποιες μορφές μπορεί να λειτουργήσει προς αυτήν την κατεύθυνση;

 

Παράσταση θεάτρου φόρουμ «Δωσ' μου ένα φιλάκι…» (3.30μ.μ- 5.30μ.μ, ελεύθερη είσοδος) από την Ακτιβιστική ομάδα θεάτρου του Καταπιεσμένου

Μια παράσταση θεάτρου φόρουμ για το θέμα της σεξουαλικής παρενόχλησης στον χώρο εργασίας. Οι συμμετέχοντες/ουσες καλούνται να διερευνήσουν το θέμα από κοινού με τη θεατρική ομάδα και να δοκιμάσουν, από σκηνής, εναλλακτικές προτάσεις για μια διαφορετική διαχείριση του προβλήματος.

Παραγωγή: Ακτιβιστική ομάδα θεάτρου του Καταπιεσμένου     

 


Οργάνωση: Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση – Γραφείο Αθήνας
Οργανωτική επιτροπή: Νάντια Κατή, Μαρία Παυλίδη, Μαρία Μπαρέλου, Δέσποινα Μητσιάλη, Νικολέττα Δημοπούλου, Χαρά Τσουκαλά, Ηρώ Ποταμούση.


 

Σχόλια