Μεθ΄ εόρτια... Του Μιχάλη Δελή

Αποτέλεσμα εικόνας για καλυψω
Χίλια τα πλάνα σου, τα χρώματα κι οι τόποι,

Ελένη, Κίρκη, Ναυσικά και Πηνελόπη

Μια χαραμάδα άνοιξε μου να περάσω

μ΄ένα σου τρικ να ψωνιστώ και να ξεχάσω >>.

( Σιντάρτα, Άλκης Αλκαίος – Θάνος Μικρούτσικος )

  
Τέσσερις, αρχετυπικές γυναίκες, από το μέγα πλήθος των γυναικών που τραγούδησε ο παππούς Όμηρος. Για μένα απουσιάζει η πέμπτη, η Καλυψώ.

Οι τρεις από τις πέντε γυναίκες τα είχαν με τον Οδυσσέα. Ο Νίκος Καζαντάκης ολοκληρώνει τον κύκλο, βάζοντας – στη δική του Οδήσσεια – την Ελένη να ακολουθεί το Δυσσέα στη Κρήτη – όπου ερωτεύεται έναν Δωριέα οικονομικό πρόσφυγα.

Οι «αρχέτυπες γυναίκες», υπάρχουν μονάχα στα κεφάλια των αντρών. Στην πραγματικότητα, οι γυναίκες είναι ασυγκρίτως πολυπλοκότερα όντα. Αυτό όμως δεν επηρεάζει την όποια αξία των αρχετύπων: έτσι κι αλλιώς, αντρικά αθύρματα είναι. Οι γυναίκες στα ομηρικά έπη, είναι οι κυρίαρχες αιτίες για την αντρική δράση, τη ζωή, το Θάνατο και τα πάθη που μεσολαβούν.

Η Καλυψώ,όμως, είναι η θεά μου. Η απόλυτη φαντασίωση του άντρα, από τα χρόνια του Ομήρου, ως τις μέρες μας – και ως τον αιώνα τον άπαντα. Η πραγματική γυναίκα του Οδυσσέα, εφτά χρόνια έζησε μαζί της, ενώ με την Πηνελόπη σκάρτα δύο, ως την επιστροφή. Ο Οδυσσέας την συνάντησε στην κορύφωση της δύναμής του, αλλά ναυαγός, ως συνήθως. Η Καλυψώ τον ερωτεύθηκε, Θεά ούσα, και του έδωσε τα πάντα. Αν έμενε μαζί της θα τον έκανε αθάνατο. Αλλά ο άντρας μένει πάντα παιδί: όταν τα έχει αυτά τα πάντα, θέλει…άλλα! Θέλει ανεξάρτητο στόχο, θέλει ταξίδι. Θέλει κι άλλες. Ίσως δεν αντέχει τον απόλυτο έρωτα.

Έτσι ,‘ερχεται ο Ερμής και φέρνει τη διαταγή του Δία! – άστον να φύγει. Κανένας Ερμής δεν έφερε καμία διαταγή – ξέρουμε πως οι Θεοί ήταν για τον παππού ¨Ομηρο, η νόηση και τα ένστικτα του ανθρώπου -.

Η Καλυψώ δεν αντέχει άλλο να τον έχει κι αυτός να θέλει να φύγει, και να θωρεί με τις ώρες το πέλαγο και ν΄αναστενάζει.

Έκλαψε, διαμαρτυρήθηκε στον Ερμή…και τον ξεπροβόδισε: - στο καλό, Οδυσσέα !



έρρωσθε

Σχόλια